Intervju med Anita Blomkvist Johansson

2015-03-16 | 12:09:00
  • Vad är mänskliga rättigheter för dig?
-För mig är det att jag försöker träna mig i att se dem, eller snarare se när man bryter mot de männskliga rättigheterna. Det händer hela tiden saker runt om kring en där kanske folk blir, inte nödvändigtvis kränkta, men att det inte blir bra.Tillexempel det här med att ta sig fram med rullstol eller barnvagn eller nånting på gatan och in i affärer är ju en problemati. Med tiden tycker jag att jag har blivit bättre på att försöka se när man kränker de männskliga rättigheterna eller när alla inte räknas lika. För mig handlar det jättemycket om att se dem eller när man går emot dem.
  •  Hur gör du för att vara en bättre människa?
-Det är ju litegran det jag sa, jag försöker lägga märke till dem men jag tror att jag har varit ganska dålig på att det händer saker och så säger man inget för dels är det som att man tar inte det på sitt eget ansvar eller man är för blyg eller man är rädd eller någonting. Jag tror jag försöker vara mer modig att säga till och uppmärksamma. Jag kan skämma ögonen av mig när jag känner oj det där blev inte bra att jag själv kanske har varit fördomsfull eller vad man nu kan vara. Att bli bättre på det.
  •  Vad är dina förväntningar på de här projektet?
-Jag hoppas att ni elever ska känna ett litet större mod att ni ska känna att det är eran angelägenhet och att ni också ska bli mer medvetna om de mänskliga rättigheterna som finns och våga ta ställning. Ja det som står; göra skillnad och våga säga till när det blir fel, man behöver ju inte vara elak för det, man kan ju säga till snällt. Och att ni ska ha roligt, att det är en kul grej.
  • Vad är ditt bästa tips på att göra någons dag bättre?
-Se dem, att uppmärksamma och inte vara så mycket i sig själv, så att man kanske är dålig på att lyssna och dålig på att ta in andra människor. Men det tror jag, att man försöker se folk runtomkring, det är också en träning att man inte bara är i sig själv hela tiden.

Anita B Johansson

Hehe, tack ska ni ha för att jag fick vara med i Den sista kuben-bloggen! :-)

2015-03-17 | 10:57:08
URL: http://anitamedia.blogg.se

Kom ihåg mig?

Namn:

E-post: (publiceras ej)

Hemsida:

Din kommentar:

RSS 2.0